Tak sa to stalo skutočnosťou a 3.2.2020 (pondelok) mi dorazil balíček od Bobriciusa a v ňom uRetro herná konzola s 8 hrami…

Dlho som premýšľal, akým spôsobom Vám napísať o tom čo najviac a tak som došiel k nápadu urobiť s Petrom „Bobriciusom“ Mišenkom rozhovor. Poslal som mu pár otázok a tu je výsledok:

1. Ahoj, mohol by si sa naším čitateľom portálu retrohrac.eu trochu predstaviť? Čím sa zaoberáš?   Ako si sa k tomu dostal?

„Odkedy sa pamätám, tak sa venujem elektronike, jediné na čo si fakt neviem spomenúť, že ako som mohol na Didaktiku hodiny šteľovať hlavu na kazeťáku alebo niečo nahrávať 5minút z kazety. Veď dnes keď sa niečo nenačíta do sekundy sa pokladá počítač za zmrznutý. Každú vec niekde nahrať na kazetu a nepremazať niečo staré? To sa fakt dalo? Písať práce, tlačiť na BT100, kresliť plošáky Alfim a lievikovým perom, nakódiť hru v assebleri? Spraviť čudo kde bola len 2K RAM a Z80 nahrať kód paralelne cez interface 40pin káblom a ono to rozprávalo koľko km som prešiel bicykli? … Neverím, nepamätám! Mám len kopu poznámok na papieri, zdrojáky, hru v emulátore a plošák v šuflíku.“

  1. Ako si prišiel k prezývke Bobricius?

„Odkedy Bobricius neviem, ale presne si pamätám kedy som dostal prezývku Bobor. Na tábore Stromu života, bolo nás viac Petrov tak kvôli lepšej identifikácii, ale nemá to nič spoločné s mojím chrupom ani žiadna záľuba objedania stromov. Bobrícius je taká antická honosnejšia verzia … skrátená z Bobrícius magnus et deus 😀 “

  1. Kedy vznikol nápad urobiť uRetro? Koľko si nad tým strávil času?

„Pred rokom som uvidel zaujímavý projekt, ktorý konečne riešil problém výmeny hier, DIY konzoly ako Arduboy to riešia pripojením k PC a nahratím novej hry, čo mi pripadá veľmi nepraktické. Jediná konzola čo to má dobre prepracované je Gamebuino (mám tiež spravený klon, nie je špatná, ale displej z Nokia 5110 má tak nespoľahlivé kontakty že to ani neviem popísať). Rozmýšľal som ako projekt httpss://hackaday.io/project/159741-tiny-joypad vyriešil bootloader a prehrávanie kódu z EEPROM a potom som si všimol, že sa nemení EEPROM, ale už rovno celý procesor. Keďže už niekoľko rokov som chcel spraviť vlastnú uSD kartu … microSD=8pinov Attiny85=8pinov sen sa stal veľmi rýchlo skutočnosťou. Ťažko odhadnúť koľko času, keďže schéma bola jasná a nechcel som robiť veľké zmeny kvôli softwarovej kompatibilite išlo hlavne o dizajn a optimálne rozloženie komponentov. Najviac času zabralo čakanie na displeje, reklamovanie, objednanie nových displejov, reklamovanie až pokiaľ neprišiel displej s takým pinoutom ako bolo na obrázku od predávajúceho. „

  1. Mohol by si nám popísať z akých komponentov sa konkrétne uRetro skladá?

„Je tam konektor na microSD kartu, do ktorého sa zasunie procesor, tlačidlá s rezistormi, pretože ich čítanie sa robí cez AD prevodník, jeden vstup pre 2 tlačidlá. Reproduktor a display, ktorý komunikuje cez I2C. Mám pripravenú aj kartu z Atmega328, kde by teoreticky mohli fungovať upravené hry pre Arduboy. V podstate tam takmer nič nieje. 😀 „

  1. Ako si sa zoznámil s Danielom Champagneom, ktorý naprogramoval hry pre uRetro?

„Danielovi sa idea jednoduchej praktickej výmeny hier páčila, chcel si ju vyskúšať a sponzorovať vývoj. „

  1. Ktorá je tvoja najobľúbenejšia hra na uRetro? Prečo?

„Som tak zahltený vývojom že som ešte nestihol nič zahrať. Ale najviac asi klasika Invaders.“

  1. Zo všetkých vecí, ktoré si kedy vyrobil, ktorá ti je srdcu najbližšia a prečo?

„Asi to bude Picoduino, naštartovalo moju kariéru 😀 alebo laser, ten naštartoval moju drevársku kariéru. Ťažko povedať ja som už vymyslel množstvo prapodivných nepoužiteľných vecí.

Inak celosvetovo má najviac úspechu táto blbinka J httpss://youtu.be/pmv5BYtfs8s Som to navrhol asi pred 3 rokmi, celý čas my to ležalo na disku a minulý rok som to vyhrabal, dal to do výroby, prihlásil do Hackaday prize a takmer bleskovo to predbehlo všetky projekty a udržalo sa to ako jediné v top20 a nakoniec ešte aj získalo slušnú finančnú cenu. uRetro a ostatné veci skončili tesne pod čiarou.“

  1. Ak by mali čitatelia záujem o uRetro alebo aj niečo iné, čo si vyrobil, kde ťa môžu kontaktovať?

„Napríklad cez formulár na https://www.pemi.technology (Ale sám vieš aké sú čakacie doby)“

  1. Čomu sa venuješ aktuálne? A na čo sa ešte môžeme do budúcna tešiť ohľadom hier, handle konzol ?

„Teraz mám rozpracované 2 projekty:

  1. Niečo čo sa maskuje za Doomsday komunikátor, je to taká chatovacia vecička s QWERTY klávesnicou, displejom a LORA komunikačným modulom,s ktorou by sa dali posielať správy na vzdialenosť niekoľko kilometrov. Hlavným účelom je pre mňa naučiť sa používať RFM95 modul a malo by to poslúžiť ako základ budúceho vreckového ZX Spectra prípadne C64, ak sa nájde niekto, kto naportuje emulátor.
  2. Taká multi vec, na ktorej by išli hry pre Gamebuinio, Gamebuino Meta, Arduboy, Pygamer, Arcade.Makecode.com a klasika NES. Momentálne je funkčný HW, treba prispôsobiť jednotlivé knižnice, ktoré už sú pre Pygamer a je potrebné nakonfigurovať čítanie tlačidiel a displej. Je to taká zjednodušená verzia Pygamer, pre mňa je to základ pre výuku práce s SAMD51.“
  3. Keby si mal odporučiť nejakú zaujímavú konzolu, ktorá nie je komerčná, ale je výnimočná a zaujímavá, aká by to bola okrem tej tvojej?

„Spravil som si toto https://mithotronic.de/ledmeplay.php myslím, že všade kde prídem to vzbudzuje záujem. V dnešnej UltraHD dobe je to kvalitný úlet a je k tomu celkom dosť klasických hier.“

Čo sa týka hier, ktoré som si k uRetro kúpil a ich zhodnoteniu:

  1. Tiny Plaque – toto je asi jedna z top hier, nakoľko je tam svieže ovládanie, je to rýchle a zábavné. Narátava sa tam skóre a tak Vás to ženie dopredu sa stále prekonávať J Ide o to, že ste zubná pasta a musíte zabíjať všetko, čo útočí a ničí horné a dolné zuby.
  2. Tiny Trick – táto hra ma zaujala asi najmenej, je to celkom obtiažne hrať na tak malej obrazovke hokej a inteligencia počítača je na celkom slušnej úrovni. Možno jej ešte prídem na chuť.
  3. Tiny Bike – taká klasika na motorke, nič obtiažne, skákačka cez kopce a šups do cieľa.
  4. Tiny Bomber – stará klasika, moc chytľavé a zároveň ťažké, nakoľko bubáci idú po Vás ako po údenom.
  5. Tiny Arkanoid – ako jediná hra, čo mám sa hrá na výšku a má to veru svoje plusy, konzola sa drží aj na výšku super a nie je problém s ovládaním. Myslím, že k arkanoidu nie je čo viac dodať.
  6. Tiny Pacman – podobne ako pri Bomberovi, sú bubáci rýchly a idú ako po údenom.
  7. Tiny Space Invaders – naj klasika všetkých dôb, myslím že nie len pre mňa. Pozadie ktoré tam je dodáva ešte väčšiu obtiažnosť pri hraní, keď bubáci strielajú
  8. Tiny Gilbert – tejto hre som sa tešil asi najviac, ale hral som ju už tolko, že som došiel na to ako sa dá rýchlo celá prejsť. Škoda, že tam nie je nejaké skóre na čas,za ktorý sa prejdú jednotlivé levely.

Ak by boli otázky tak píšte do komentárov 🙂